РЕЛІГІЯ В КОНТЕКСТІ СВІТОГЛЯДНИХ ВИЯВІВ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА (до двісті десятої річниці від дня народження поета-мислителя)
DOI:
https://doi.org/10.32420/2306-3548/2024.95.09Ключові слова:
Тарас Шевченко, світогляд, атеїзм, антиклерикалізм, християнськість, УкраїнаАнотація
Тривалий час українці обговорюють світоглядні засади Тараса Шевченка, якими український геній влучно висловив підвалини українського духу. Різні автори варіативно сприймають, розуміють і описують переконання українського Пророка. Іноді їхні оцінки є кардинально протилежними: Тараса Григоровича подають то як глибоко віруючого, то як атеїста. Однак в нашій історії дослідники майже не аналізували спадщину Тараса Шевченка з оптики позитивного чи негативного знання про релігію. А між тим у своєму світобаченні і дослідженнях Пророк України рухався від вільнодумчого клерикалізму – до стану «бездоганного християнина», від критики церкви і священиків – до визнання їх особливої ролі у збереженні українства. Відмовляючись від теоцентризму, Шевченко сакралізував Людину, тобто виступав на користь антропоцентризму. Світоглядні настанови поета дозасланницького і післязасланницького періодів його життя також вплинули на еволюцію поглядів поета на християнство, на православну чи католицьку церкву. Будучи все таки віруючою людиною, Шевченко фактично урівнював поняття Бог і поняття Україна, вони для нього були рівноцінними. Актуалізація Самого Тараса Шевченка та його творчої спадщини, яка не обмежується лише поезією. Сьогодні в його словах сучасні українці знаходять і підтримку, й історичні пояснення ситуації, і надихаються на перемогу.
Посилання
Barabash Yuriy. Taras Shevchenko: imperative of Ukraine: historical and sociological paradigm. National University “Kyiv-Mohylyan. Acad.«, Literat. Institute named after Taras Shevchenko of the National Academy of Sciences of Ukraine. K.: VD “Kyiv-Mohyla Academy”, 2004. 180 p.
Biletskyi Leonid. Shevchenkian. In three volumes. K.: Kyiv University Publishing and Printing Center, 2013.
Hnatyshak M. Taras Shevchenko and religion. Lviv, 1936.
Hrabovych Grigory. The poet as a mythmaker: the semantics of symbols in the work of Taras Shevchenko; translated from English S. Pavlychko. 2nd ed., edited and authorized. K.: “Criticism” magazine, 1998. 206 p.
Hrabovych Grigory. Shevchenko, whom we do not know. (On the problems of symbolic autobiography and modern reception of the poet); ed. V. Divnych. K.: KRYTIKA, 2000. 317 p.
Dzyuba Ivan. Taras Shevchenko. Life and creativity. K.: Kyiv-Mohyla Academy, 2008. 718 c.
Domashovets V. Psalms to David in the poetic works of T. Shevchenko. Ottawa, 1992.
Zabuzhko Oksana. Shevchenko's myth of Ukraine: an attempt at philosophical analysis. K.: Abris, 1997. 142 p.
Zavadka Bohdan. Give the heart a cleanse. Problems of religion in the works of Taras Shevchenko. Academy of Sciences of Ukraine, Institute of Ukrainian Studies. L.: UPI named after Iv. Fedorova: Fenix Ltd., MP “RAS”, 1993. 159 p.
Zaitsev Pavlo. Life of Taras Shevchenko. 2nd edition K.: Oberegy, 2004. 480 p.
Ivan Ohienko about the religiosity of Taras Shevchenko. Day. 2004. No. 88 (May 22).
Ivan Ohienko about the religiosity of Taras Shevchenko. Day. 2004. No. 96 (June 5).
Kozack Stefan. Shevchenko studies and comparative studies. Articles. Intelligence. Lectures / Head. ed. G. Skrypnyk; according to R. Radyshevskyi. Publishing House of the Institute of Art History, Folklore and Ethnology named after M. Rylsky NASU; International Association of Ukrainianists; International School of Ukrainian Studies. K., 2012. 568 p.
Romanchenko I.S. Atheism of T.G. Shevchenko. K., 1962.
Slyuzar V. Taras Shevchenko won with faith. Voice of Ukraine. 1999. May 22.
Stepovyk D. Following Christ: Taras Shevchenko, a believer in God. K.: Olena Teliga Publishing House, 2013. 480 p.
Shevchenko dictionary. In two volumes. K., 1976.
Taras Shevchenko. Complete collection of works. In the 6th v. K., 1963-1964.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.