РАННЬОХРИСТИЯНСЬКІ УЯВЛЕННЯ ПРО ЛЮДИНУ МІЖ БІБЛІЄЮ ТА ГРЕЦЬКОЮ ФІЛОСОФІЄЮ: ОСОБЛИВОСТІ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКУ
DOI:
https://doi.org/10.32420/2306-3548/2024.95.05Ключові слова:
людина; Бог; християнство; антропологія; антична філософія; Логос; любов; образ БожийАнотація
В статті розглядаються передумови формування християнських уявлень про людину. Акцентується увага на тому, що вчення про людину ніколи не було окремою проблемою теології, а, відтак, формувалось паралельно та в межах основних догматів християнства. Автор акцентує увагу та суперечності розуміння походження уявлень про людину між традиційними гілками християнства. В цілому залишаючись на спільних позиціях водночас кожна із конфесій виділяє власне основоположне джерело походження антропологічних уявлень, не враховуючи складний та суперечливий шлях взаємопроникнення ідей давньогрецької філософії та християнства. Автор показує шлях формування основних антропологічних уявлень від старозавітних уявлень до новозавітних, які остаточне своє оформлення отримують лише в роботах апологетів християнства вихованих логікою та культурою мислення античної філософії. Відтак, народження нової світоглядної антропологічної парадигми, яка і в сучасному світі залишається однією із популярних та дискурсивних, відбувається в межах діалогу між давньогрецькою філософською думкою та старозавітними уявленнями.
Посилання
Antiseri D. and Reale J. (2001) Western philosophy from the source to our days. Antiquity and the Middle Ages. In translation and edited by S.A. Maltseva. St. P.: Pneum.
Areopagite Dionysius. (1893) About the celestial hierarchy. Translation from Greek. URL: http://www.magister.msk.ru/library/bible/comment/areopag/areopag1.htm
Bychko B.I. (2003) Catholic Philosophical Anthropologism. Historical and philosophical analysis. The abstract of dissertation for the degree of Doctor of Philosophy. Dnipropetrovsk.
Chernomorets Yu.P. (2010) Byzantine Neoplatonism from Dionysius to Gennady Scholaria. K: Duh I Litera.
Confessor Maxim (1992) Four hundred chapters about love. Extract from the Philokalia Vol. 3, edition of the Holy Trinity Sergius Lavra. URL: http://www.xpa-spb.ru/libr/_Maksim-Ispovednik/chetyre-sotni-o-lyubvi.html
Damascene St. John (1992) Exact statement of the Orthodox faith. M. URL: http://www.orthlib.ru/John_of_Damascus/vera2_12.html
Dunn J.D.G. (1998) The Theology of Paul the Apostle. Wm. B. Eerdmans Publishing Co.255 Jefferson Ave. S.E., Grand Rapids, Michigan. URL: http://www.scribd.com/doc/128758258/James-D-G-Dunn-The-Theology-of-Paul-the-Apostle
Florovsky G. prot. (1998) The Resurrection of Life. Dogma and History. M.
Karfikova L. (2012) St. Gregory of Nyssa. The Infinity of God and the infinite path to Him of man. [Trans. from Czech] C.: DUH I LITERA
Kern K. (1950) Anthropology of St. Gregory Palamas. Paris: YMCA-Press.
M. Tertullian. (2006) On the Evidence of the Soul. URL: http://sbiblio.com/biblio/archive/tertullian_o/
Mozhovyi I.P. (2009) Neoplatonism and patristics, or Light in the darkness of a great civilization. Sumy.
Nyssky G. (2002) The Holy Hierarch. On the dispensation of man. URL: http://www.platonizm.ru/content/grigoriynisskiy-ob-ustroenii-cheloveka
Origen. (2001) On the beginnings. Mystical theology of Eastern Church: Trans. from the ancient Greek. M.: OOO «Publishing house AST». Kharkiv “Folio”.
Pavlenko P.Yu. (1998) The Influence of Plato’s Philosophy on the Birth and Formation of Christian Anthropology: Abstract of dissertation of candidate of Philosophy: 09.00.11 Skovoroda Institute of Philosophy, National Academy of Sciences of Ukraine.
Sokolov V.V. (1979) Medieval Philosophy.
Yannaras H. (2005) Heidegger and Areopagite, or the Unknowability of God. Selected: Personality and Eros [comp., Last., Ed. A. Kyrlezhev; translation from the Greek. G. Vdovina].
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.