Чудотворні ікони Богородиці та семіотика світового дерева

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32420/2019.87.1317

Ключові слова:

символ

Анотація

Статтю присвячено вивченню механізмів наслідування культурних символів на прикладі сприйняття у християнстві архетипів попередніх культур. Аналізується смисловий зв’язок між символами Світового Дерева, Животворчого Хреста та семіотикою образу Богородиці. Показано, як символи Світового Дерева і самого хреста, поширені у дохристиянські часи, поєдналися і трансформувалися у християнстві та були сприйняті християнською теологією, літургією та іконографією в образі Голгофського Хреста, на якому був розп’ятий Ісус Христос. Хрест набуває рис Космічного Дерева, він поєднує нижній та верхній світи – небо та землю, життя та смерть. Символ дерева часто замінюється образом жінки, яка виступає у цьому випадку як символ життя та родючості і викликає асоціації з генеалогічним деревом. Тому невипадковим є зв’язок Світового Дерева з особою Пречистої Діви.

Показано на матеріалі історичних джерел, що передання та свідоцтва про появу чудотворних ікон Богородиці зазвичай пов’язані з їх знайденням на деревах певних видів. Розкрито сенс символізму різних дерев в загальносвітовому, слов’янському та українському культурних контекстах. Зокрема, це хвойні дерева сосна і ялина, а також липа, груша, дуб, верба, терен. Кожна з цих поряд має своє особливе значення. Вперше доведено, і це є новизною роботи, семантичний зв’язок сакрального значення чудотворних ікон та певних видів дерев. Дослідження визначає обмежене коло таких дерев і, з іншого боку, види дерев, які вважалися нечистими і ніколи не з’являлися у переданнях про знаходження чудотворних ікон.

В результаті роботи доведено існування автохтонної традиції, яка пов’язувала чудотворні ікони Богородиці з певними видами дерев і була синтезом прадавньої символіки та християнства. В усіх випадках символіка дерев мала архаїчне походження і була пов’язана із космогонічними уявленнями. В залежності від того, який саме смисловий відтінок семантики Світового Дерева увиразнювався, пріоритет надавався різним деревам. В цілому, показано значення символів для формування культурної ідентичності та розуміння зв’язків культур на глибинному семантичному рівні.

Посилання

Аverintsev, S.S. (1973). Gold in the system of symbols of Byzantian culture // Byzantine Empire, Western Slavs and Old Rus, Western Europe. – М., p. 43-52. [in Russian].

Аfanasiev, А. (1868).Poetical views of Slavs on the nature. The experience of comparative study of Slavonic legends and believes related to mythic stories of other kindred nations. – М.,оscow. – V.2., 788 p. [in Russian].

Begicheva, V. (2006). Pear: the tree of the Milky Way // Science and religion. – №8 – p.43-45. [in Russian].

Bulashev, G. О. (1992). Ukrainian nation in its legends, religious views and believes: cosmogonical Ukrainian people views and believes. – Кyiv: Dovira, 414 p. [in Ukrainian].

Galiatovskiy, Іоаnіkіy. (1985). The key to understanding. – К., 448 p. [in Ukrainian].

Galiatovskiy, Іоаnіkіy. (1665). The new sky. – Lviv, 216 p. [in Ukrainian].

Galiatovskiy, Іоаnіkіy. (1676). The treasury required. – Novgorod -Siverskiy,113 p. [in Ukrainian].

Golichenko, Т.S. (1994). Slavonic mythology and Antic culture. – К., 92 p. [in Ukrainian].

Dushechkina, Е.V. (2012). Russian fir tree: history, mythology, literature. – SPb., 360 p. [in Russian].

Каrsavin, L.P. (1997). The foundations of Medieval religiousness in ХІІ –ХІІІ centuries.- SPb, 395 p. [in Russian].

Кyslashko, О.,Kyslashko, J. (2003). Orthodox fests and falk customs. – К., 384 p. [in Ukrainian].

Lotman, Y., Uspenskiy, B. (1971). Оn the semiotic mechanism of culture // Works about symbolic, systems. – Issue 5 // Scientific papers of Tartu state university. – Issue. 284. – Таrtu, p. 144-166. [in Russian].

Маkoviy, G. (1993).The downtrodden flowers. Ethnology stories . – К., 205 p. [in Ukrainian].

Міliaeva, L. (1994). The miracle-working icons of Our Lady in Kyiv in ХУІІ century and image of Lubel’s Mother of God of the paintbrush of Ivan Shchyrskyi // Notes of Shevchenko society. – V. CCXXVII: Works of the Section of art studies. – Lviv, 1994. – P.124-140. [in Ukrainian].

Оhіenko, І. (Metropolitan Іlarion). (1992). The pre-Christian believes of Ukrainian people: historic and religious monograph. – Кyiv: Оberehy, 424 p. [in Ukrainian].

Оhіenko, І. (Metropolitan Іlarion). (2005). Holy Pochaiv lavra. – К., 250 p. [in Ukrainian].

The song about Roland // Library of the world literature. – V.10. – tr. frоm old French of U.Коrneev. (1976). – М., 666 p. [in Russian].

Pоpоvych, М. (1985). The world views of ancient Slavs. – К., 165 p. [in Russian].

Pоsеlianin, Е. (2002). The Mother of God. Description of her earthly life and miracle-working icons. Book.1. – М., 688 p. [in Russian].

Pоsеlianin, Е. (2002). The Mother of God. Description of her earthly life and miracle-working icons. Book.2. – М., 704 p. [in Russian].

Rozhko, V. (1998). The miracle-working icons of Volyn and Polissia. – Lutsk: Меdіа, 356 p. [in Ukrainian].

Snesareva, S. (1997). The earthly life of Our Lady and description of her holy miracle-working icons. – Jaroslavl, 460 p. [in Russian].

Sumtsov, N.F. (1888). Studies of the history of the Southern Russian apocryphal stories and songs. – К., 173 p. [in Russian].

Usacheva, V. V. (2008). Маgic of word and action in the falk culture of Slavs. – М., 368 p. [in Russian].

Uspenskiy, V. (2006). Sоlar and moon symbols in the image of the Russian temple // The cross and the ring: on the history of Christian symbolism. – Моscow: Languages of Slavonic cultures, P. 225-258. [in Russian].

“Walking” of abbot Daniel // The memorials of literature Ancient Rus. XII cеntury. (1980). – М., P.25-114 [in Russian].

Shevchenko , І. (2001). Ukraine between the East and the West. Studies on history of culture before ХУІІІ сent. – Lviv, 269 p. [in Ukrainian].

Chubynskyi, P. (1995). Wisdom of ages // Ukrainian ethnology in the heritage of creative work of P.Chubynskyi. Book.1. – К., 224 p. [in Ukrainian].

Shcheglov, G.E. (2008).The legend about Jelskaya (Vasylkovskaya) miracle-working icon of Our Lady. – Мinsk, 64 p. [in Russian].

Eliade, М. (1994).Holy and laic. - М., 144 p. [in Russian].

Eliade, М. (2005). History of faith and of religious ideas: From the Stone Age to Elevsian mysteries. – М., 622 p. [in Russian].

Eliade, М. (2008). History of faith and of religious ideas: From Gautama Buddha to the triumph of Christianity. – М., 767 p. [in Russian].

Завантаження

Опубліковано

26.03.2019

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

“Чудотворні ікони Богородиці та семіотика світового дерева” (2019) Українське Релігієзнавство, (87), pp. 55–79. doi:10.32420/2019.87.1317.

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.