Актуалізація сімейних цінностей в постсекулярну добу: виклики для Держави і Церкви
DOI:
https://doi.org/10.32420/rs.2018.21.1214Ключові слова:
секулярне, релігійне, постсекулярне суспільство, родина, сімейні цінності, церква, державаАнотація
Стаття присвячена проблемам сучасної сім’ї, яка постала перед непростими викликами ХХІ ст. в постсекулярному суспільстві.
На зміну релігійному світоустрою, який регулював сімейні відносини впродовж тисячоліть, базуючись на незмінних релігійних догматах, приходить нова доба, яка рішуче відмовляється від релігійного освячення шлюбу і родини, по-новому конституює взаємини світської держави і церкви, десакралізує мораль. Секулярне поступово охоплює родину і родинні зв’язки, частково вирішуючі задавнені проблеми нерівності статей і поколінь, нерівності соціальних ролей тощо. На зміну релігійній моделі родини приходить новий тип сімейних відносин, який базується на свободі кожного члена родини, звільняючи їх від рабства.
Однак секулярна доба породжує нові проблеми, зокрема соціальне сирітство, насильство, неповні родини, наркоманія тощо, які в постсекулярному суспільстві потребують вирішення. Ці проблеми заторкують як релігійні (родини, що будуються на релігійних основах), так і нерелігійні (родини, що не ставлять бога або богів в основу своїх відносин) сім’ї, які шукають шляхи виходу із кризи.
В статті визначаються ознаки цього постсекулярного суспільства, де одночасно і поруч існує і релігійне, і секулярне. На зміну відмежуванню секулярного від релігійного і витіснення релігійного секулярним, абсолютному пріоритету секулярного над релігійним приходить інша модель. Релігія на хвилі релігійного відродження активно входить в публічну сферу, виразно представлена в різних соціальних проектах, зокрема і сімейних, завдяки чому релігія поступово нарощує свій авторитет і вплив.
В цій ситуації, перед обличчям складних викликів, які постають перед сім’єю, релігійний і секулярний світи вимушені шукати такі форми спіжиття, щоб спільно вирішувати посталі проблеми. В Україні ще тільки належить подолати взаємну недовіру, незнання можливостей один одного, акумулювати ресурси, оскільки і церква, і держава працюють на одного суб’єкта - на громадянина держави і на віруючого церкви.