СПЕЦИФІКА ЗАСТОСУВАННЯ ФЕНОМЕНОЛОГІЧНОГО МЕТОДУ В РЕЛІГІЄЗНАВСТВІ

Автор(и)

  • Миколай Миколайович Карпіцький Східноукраїнський національний університет імені В. Даля https://orcid.org/0000-0002-0069-0860

DOI:

https://doi.org/10.32420/2306-3548/2024.96.01

Ключові слова:

релігія, феноменологія, метод, релігієзнавство, ірраціональне, наука, релігійний досвід

Анотація

Стаття присвячена визначенню релігієзнавства як науки й ролі феноменологічного методу в цьому. У статті розв’язується проблема того, що релігія передбачає зв’язок із надприродними явищами, які наука не розглядає. У зв’язку із цим постає питання, яким чином можна науково вивчати явище, яке виходить за межі наукового опису? Якщо релігієзнавство використовує методи інших наук, воно не є самостійною дисципліною, а зводиться до дослідницьких тем соціології, психології або історії. Тому необхідно виділити власний метод релігієзнавства, тобто метод феноменології релігії. Цей метод, з одного боку, має відповідати вимогам науки, з іншого – допомогти в описі та поясненні ірраціонального змісту релігії. У статті показано, що феноменологічний опис може бути на двох рівнях. На першому рівні проводиться опис емпіричних і психологічних феноменів релігії: обрядові практики, присутність релігії в соціальному просторі, індивідуальні переживання та психологічні стани як конкретні факти релігійного життя. Однак у цьому описі немає розмежування між випадковим і необхідним, і для верифікації релігієзнавця доводиться звертатися до методів інших наук. На другому рівні проводиться опис апріорних структур релігійного досвіду і виявляється смислова необхідність, що лежить в основі явищ. Однак такого роду смислові узагальнення на цьому рівні з наукової позиції вважатимуться довільними. Хоча феноменологія релігії обґрунтовується філософськими, а не науковими методами, окремі її висновки можна співвіднести з емпіричним і психологічним досвідом і верифікувати методами конкретних наук. На основі цього пропонується визначення релігієзнавства як науки. Релігієзнавство – це співвіднесеність між ейдетичною феноменологією релігії, яка досліджує апріорну структуру, та іншими науками, які також вивчають релігію на емпіричному рівні, завдяки чому окремі висновки феноменології релігії верифікуються в конкретних науках. Також у статті дається відповідь на ключове для релігії та найскладніше для релігієзнавства питання про онтологію тієї реальності, з якою вступають у зв’язок адепти. Релігія має бути визнана тим, кому поклоняються послідовники. Однак як відрізнити поклоніння Богові від імітації поклоніння Богові? Релігійний досвід показує, що в ньому можливе хибне сприйняття релігійних феноменів, що у християнстві інтерпретується як спокуса. Тому необхідно окремо говорити про феноменологію спокуси. Оскільки сама феноменологічна очевидність може мати складну структуру, то з урахуванням її структурних елементів стає можливим розрізнення справжнього і хибного пластів у життєвому досвіді. На підставі аналізу таких проєкцій можна перекинути міст від феноменології релігійного досвіду до онтології релігії.

Посилання

Академічне релігієзнавство : підручник / за ред. А Колодного. Київ : Світ знань, 2000.

Борозенець Т., Гаврилюк Т. Релігієзнавство : навчальний посібник. Київ, 2013.

Вебер М. Протестантская этика и дух капитализма. Избранные произведения. М.: Прогресс, 1990. С. 44–271.

Гуссерль Э. Феноменология. Логос. 1991. № 1. С. 12–21.

Колодний А. Феномен релігієзнавства. Київ : Інтерсервіс, 2020.

Павленко П. Рецензія на індивідуальну монографію Анатолія Колодного «Феномен релігієзнавства» (Київ : Інтерсервіс, 2020. 248 с.). Українське релігієзнавство. 2020. № 92. С. 176–183.

Филипович Л. Чи має сучасне українське релігієзнавство стратегію виживання і розвитку? Українське релігієзнавство. 2020. № 90. С. 125–137.

Філь Ю. Поняття хибної релігії з позиції релігіє знавця (інтерв’ю з дослідником релігій Миколаєм Карпіцьким). Філософія і релігієзнавство : інтернет-портал. 24.04.2019.

URL: https://tureligious.com.ua/poniattia-khybnoirelihii-z-pozytsii-relihiieznavtsia-interv-iu-z-doslidnykom-relihiy-mykolaiem-karpits-kym/.

Чорноморець Ю. Перспективи релігієзнавства у XXI ст. Філософська думка. 2013. № 3. С. 39–54.

Завантаження

Опубліковано

18.12.2024

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ І МЕТОДОЛОГІЯ РЕЛІГІЄЗНАВСТВА

Як цитувати

“СПЕЦИФІКА ЗАСТОСУВАННЯ ФЕНОМЕНОЛОГІЧНОГО МЕТОДУ В РЕЛІГІЄЗНАВСТВІ” (2024) Українське Релігієзнавство, (96), pp. 9–15. doi:10.32420/2306-3548/2024.96.01.

Схожі статті

1-10 з 297

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.