Досвід самодостатності у містицизмі ХХ століття

Автор(и)

  • Михайло Г. Мурашкін

DOI:

https://doi.org/10.32420/2003.27-28.1472

Анотація

Містика - це релігійна практика, а філософський містицизм - це рефлексія з приводу цієї практики. Розрізняють теїстичний містицизм як класичний, де абсолют - це особистий Бог, і нетеїстичний як некласичний, де особистий Бог замінюється безособистим трансцендентним початком, наприклад, “дао” в даосизмі, “шуньята” в буддизмі, або “єдине” в неоплатонізмі. I класичний (теїстичний), і некласичний (нетеїстичний) містицизм припускають необхідність містичної практики. Але в другій половині ХХ століття виникає постнетеїстичний містицизм, який зовсім заперечує містичну практику, і вважається постнекласичним. Виникнення постнекласичного містицизму в ХХ столітті співпадає з виникненням постнекласичного напрямку в загальній культурі, тобто з постмодернізмом. Як класичний, некласичний, так i постнекласичний мiстицизм описують характеристики стану самодостатностi людини. Тільки філософський містицизм класичного і некласичного напрямку пов’язує появу цього стану самодостатності у містика з його практикою, а постнекласичний напрямок заперечує цю практику.

Завантаження

Опубліковано

11.11.2003

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

“Досвід самодостатності у містицизмі ХХ століття” (2003) Українське Релігієзнавство, (27-28), pp. 137–145. doi:10.32420/2003.27-28.1472.