Творчість Івана Вишенського на проблемнополемічному тлі довколоунійних суперечностей кінця XVІ - початку XVІІ століття

Автор(и)

  • О. Ющишин

DOI:

https://doi.org/10.32420/2007.43.1879

Анотація

Творчість Івана Вишенського є одним із видатних ідейно-художніх явищ кінця XVI - початку XVII ст. Тісно пов’язана з перебігом тогочасних подій, вона засвідчила прихід в українську духовну культуру митця, який весь свій талант поклав на захист Українського Православ’я. Хоча, кажучи конкретніше, в особі Івана Вишенського правомірніше було б визнати апологета тих засад давньоукраїнського православ’я, речники якого рішуче спротивились заходам, пов’язаним з підготовкою, проголошенням та переведенням в життя православно-католицької унії на теренах Речі Посполитої. Проблема ця, як відомо, виявилась настільки вагомою і складною, що поділила український етнос пори його активного національного самоусвідомлення на два конфесійно протидіючих табори. За таких обставин «руська віра» та православна церква в цілому стали предметом особливого прив’язання, найдражливішим місцем, його національним знаменом і гаслом» або, як зазначав А. Річинський, ознаками народності. Цілком зрозуміло, що поважні, в тому числі й церковно-релігійні, підстави мали також речники православно-католицького об’єднання. Тому сама спроба об’єктивізації погляду на необхідність церковнорелігійної унії в межах Речі Посполитої, як і вдосконалення розуміння тих вихідних засад, якими керувався Івана Вишенський, потребує розширення й поглиблення тематичних викладів. У цьому сенсі завдання запропонованої статті нам би хотілося звести до стислого аналізу полемічних творів антиунійного змісту кінця XVI - початку XVII ст., тобто тієї доби, коли жив і творив Іван Вишенський, і які в той чи інший спосіб допоможуть осягнути їх суголосність чи суперечність творчому кредо митця.

Завантаження

Опубліковано

19.06.2007

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

“Творчість Івана Вишенського на проблемнополемічному тлі довколоунійних суперечностей кінця XVІ - початку XVІІ століття” (2007) Українське Релігієзнавство, (43), pp. 139–148. doi:10.32420/2007.43.1879.