Ідея патріархату УГКЦ в українській діаспорі напередодні ІІ Ватиканського собору

Автор(и)

  • Анатолій Бабинський Український католицький університет

DOI:

https://doi.org/10.32420/2020.90.2087

Ключові слова:

патріархат УГКЦ, українська діаспора, ІІ Ватиканський собор, Йосиф Сліпий, Патріархальний рух

Анотація

У статті висвітлено розвиток ідеї патріархату в Українській Греко-Католицькій Церкві у діаспорі, із окремим фокусом на середовищі третьої хвилі української еміграції у 1945-1962 роках. Після завершення Другої світової війни близько 250 000 українських біженців опинились на території Західної Європи, звідки вони протягом 1947-1955 років розселились в країни Північної та Південної Америки, Західної Європи та Австралії. Досвід їхнього перебування в таборах переміщених осіб був позначений зростанням ролі Церкви, яка продовжила відігравати важливу роль в їхньому житті і після їх нього переселення до згаданих країн. DP-табори стали місцем зближення між українськими греко-католиками і православними, одним з наслідків чого стали звернення українського греко-католицького єпископату з пропозицією створення спільного патріархату з українськими православними, який був би в єдності з Римом. З іншого боку розширення географії присутності УГКЦ та заснування нових митрополій в Канаді і США висунуло на перший план питання єдності всіх структурних одиниць цієї Церкви на глобальному рівні, яку, як дехто вважав, міг забезпечити саме патріархат. Наостанок патріархат почав розглядатись українською повоєнною еміграцією, як засіб збереження єдності діаспори перед лицем асиміляції та дезінтеграції. А в майбутньому як інституція, що могла ефективно допомагати відродженню Церкви на батьківщині після здобуття нею незалежності. Останній аспект патріархальної ідеї справив значний вплив на постання Українського патріархального руху, а його близькість з цілями, які ставила перед собою третя хвиля української еміграції, забезпечила рухові високий рівень масовості і пасіонарності.

Посилання

Babiak, A. (2005). Legitimacy of the Ukrainian Patriarchate. Lyon-Lviv: Missioner.

Baran, A. (1992). The Ukrainian Catholic Church. In W. W. Isajiw (Ed.), The refugee experience: Ukrainian displaced persons after World War II (pp. 147–157). Edmonton: Canadian Institute of Ukrainian Studies Press, University of Alberta.

Bohachevsky-Chomiak, M. (2018). Ukrainian bishop, American church: Constantine Bohachevsky and the Ukrainian Catholic Church. Washington, D.C: The Catholic University of America Press.

Chubaty, M. & Polonska-Vasylenko, N. (1949). History of the Church. In V. Kubijovyč, & Z. Kuzelya (Eds.), The Encyclopedia of Ukraine. General Section (Vol. 2, pp. 601–622). Munich - New York: Shevchenko Scientific Society. (In Ukrainian)

Chubaty, M. (1959). The Oldest and Youngest Metropolitan See of the Ukrainian Church. In Ukrainian Catholic Metropolitan See Byzantine Rite U.S.A. (pp. 287–292). Philadelphia: Byzantine Rite Archeparchy of Philadelphia. (In Ukrainian)

Joint Pastoral Message of the Ukrainian Catholic Hierarchy in the Free World on the Occasion of the Founding of the Ukrainian Catholic Metropolitan See of Canada in Winnipeg. (1957). Logos, VIII (1), 8–17. (In Ukrainian)

Karbovych, Z. (1951). For the Great Case. The Path of Liberation, 9 (48), 15–18. (In Ukrainian)

Karbovych, Z. (1956). Once Again About the Great Case. The Path of Liberation, 27 (101), 266-270. (In Ukrainian)

Kuchabsky, V. (Ed.). (1938). Union Congress in Lviv. Lviv: Theological Scientific Society. (In Ukrainian)

Lonchyna, B. (1946). The Ukrainian Catholic Church and Us. Munich-Mittenwald. (In Ukrainian)

Luciuk, L. Y. (2000). Searching for place: Ukrainian displaced persons, Canada, and memory migration. Toronto-Buffalo: University of Toronto Press.

Marusyn, M. (2008). The Archpastor of Refugees. Archbishop Ivan Buchko. Lviv: Opillya. (In Ukrainian)

Metropolitan Cyr Maxim's Speech Delivered During the Evening Banquet. (1959). In Ukrainian Catholic Metropolitan See Byzantine Rite U.S.A. (pp. 97-98). Philadelphia: Byzantine Rite Archeparchy of Philadelphia. (In Ukrainian)

Nahayewsky, I. (1961). Unification of the Church and The Idea of the Patriarchate in Kyiv. Toronto: The Good Book. (In Ukrainian)

Nahayewsky, I. (1976). Patriarchates: Their Beginnings and Significance in the Church and the Ukrainian Patriarchate: Historical & Juridical Research. London: Central Patriarchal Committee of the Ukrainian Particular Catholic Church in Great Britain. (In Ukrainian)

Nahayewsky, I. (1962, June 6). Church Union and the Kyivan Patriarchate. America, 3.

Rebet, L. (1956, July 22). For the Religious Tolerance. The Ukrainian Independist, 1-2. (In Ukrainian)

Rebet, L. (1956, October 28). Away from Russian Orthodoxy. The Ukrainian Independist, 3. (In Ukrainian)

Rebet, L. (1957, February 3). Are Our Churches in Emigration Prepared for Future Tasks? The Ukrainian Independist, 3–4. (In Ukrainian)

Sökefeld, M. (2006). Mobilizing in transnational space: A social movement approach to the formation of diaspora. Global Networks, 6 (3), 265–284. https://doi.org/10.1111/j.1471-0374.2006.00144.x

The Historical Archive of the UGCC in Rome, Soloviy, M. (1960). The Disadvantages of Our Church Life, Bogdan Lonchyna’s Collection, no pagination. (In Ukrainian)

The Historical Archive of the UGCC in Rome, A Letter from Josyf Slipyj to Mykola Chubaty, August 6, 1963, F. 2, Des. IVa, Fol. 9, P. 70. (In Ukrainian)

The Historical Archive of the UGCC in Rome, A Letter from Josyf Slipyj to Amleto Giovanni Cicognani, April 6, 1965, F. 2, Des. IVa, Fol. 33, P. 8-10. (In Italian)

Johnson, P. C. (2012). Religion and Diaspora. Religion and Society, 3 (1), 95–114. https://doi.org/10.3167/arrs.2012.030106

The Pastoral Message of the Ukrainian Bishops to the Ukrainian people. (1959). Rome. (In Ukrainian)

The Epistle of Bishops of the Ukrainian Greek-Orthodox Church in Canada, the Ukrainian Orthodox Church in the United States of America and the Ukrainian Autocephalous Orthodox Church Abroad. (1960). Faith and Culture, 8, 1–3. (In Ukrainian)

Tweed, T. A. (1997). Our Lady of the Exile: Diasporic Religion at the Cuban Catholic Shrine in Miami. New York: Oxford University Press.

Ukrainian Museum-Archive in Stamford (CT, USA), A Letter from Petro Isajiw to Mykola Chubaty, October 23, 1959, Mykola Chubaty’s Collection, Fol. “H-I”, no pagination. (In Ukrainian)

Завантаження

Опубліковано

31.03.2020

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

“Ідея патріархату УГКЦ в українській діаспорі напередодні ІІ Ватиканського собору” (2020) Українське Релігієзнавство, (90), pp. 71–87. doi:10.32420/2020.90.2087.

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>